
Inkasso
Her finner du en oversikt over ofte stilte spørsmål om inkasso. Les blant annet om hva en betalingsoppfordring eller når et beløp blir sendt til inkasso.
Spørsmål og svar
En betalingsoppfordring er en slags purring som sendes ut når en sak har gått til inkasso, eller når et inkassovarsel ikke er betalt innen fristen.
Hvis du har fått en betalingsoppfordring er det fordi du har en regning som ikke er betalt innen fristen, og heller ikke etter at du har fått en purring. Når ubetalte regninger blir liggende så lenge, vil de bli sendt til inkasso. Som regel vil det være lagt til et ekstra gebyr på en betalingsoppfordring.
Forskjellen på purring, betalingsoppfordring og inkasso
En purring, som også kalles en betalingspåminnelse, er noe som sendes ut når en regning ikke er betalt innen forfallsdatoen. Når du får en purring har du 14 dager på deg til å betale fra purringen er sendt.
Betaler du ikke innen denne fristen, får du et inkassovarsel. Da har du 14 dager på deg til å betale det du skylder. Gjør du ikke det, vil saken bli sendt til inkasso. Når det skjer, vil du motta en betalingsoppfordring med en betalingsfrist på 14 dager.
Les om betalingsanmerkninger her.
Hva må en betalingsoppfordring inneholde?
Det finnes krav til hva en betalingsoppfordring må inneholde. For det første må den sendes skriftlig som brev i posten. Den må også inneholde informasjon om at fordringen må betales innen 14 dager, eller at du kan komme med innsigelser innen den samme fristen. Kravets størrelse skal også opplyses om i betalingsoppfordringen.
Inkasso er ganske enkelt oppfølging av ubetalte regninger. Betaler du ikke for deg, vil du etter 14 dager motta enten en purring eller et inkassovarsel fra kreditor. De aller fleste sender først en formell påminnelse om at du skylder penger i form av en purring, og deretter inkassovarselet, men dette er ikke et krav. I begge tilfeller vil du ha minimum to uker på deg til å betale tilbake det du skylder.
Hva gjør du?
Det aller beste er å innfri beløpet på purringen eller inkassovarselet med en gang, slik at du får stoppet en uheldig utvikling. Da unngår du i tillegg å måtte betale ekstra for forsinkelsesrenter og innkrevingskostnader fra kreditor og et eventuelt inkassobyrå.
Er det slik at du ikke kan betale, kommer du lengst med ærlighet – så kontakt kreditor slik at dere sammen finner en løsning. I mange tilfeller kan du nemlig få utsatt betalingen en periode eller få hjelp til å sette opp en nedbetalingsplan.
Betaler du ikke purringer eller varsler, går kravet etter hvert til inkasso. Det er oftest inkassobyråer som tar seg av slike saker og iverksetter tiltak. Da vil du motta en skriftlig betalingsoppfordring om å betale nok en gang, og dersom du ikke innfrir denne er neste steg rettslig inndriving.
Når du ikke betaler kan du bli registrert som en dårlig betaler hos kredittopplysningsbyråene. Konsekvensen av å ha en betalingsanmerkning tilknyttet navnet ditt er at du kan få avslag på tjenester som lån, forsikring eller et mobilabonnement. En betalingsanmerkning blir stående i fire år, men slettes umiddelbart dersom du gjør opp for deg.
Har du mottatt et inkassovarsel du mener er feil, må du ta kontakt med den som krever penger av deg. Viser det seg at du har grunn til å klage, blir kravet satt på hold. Da kan ikke saken bli drevet gjennom ordinær inkasso, men går til forliksrådet for en rettslig avgjørelse.
I noen tilfeller kan varselet bli borte i posten. Så lenge inkassobyrået kan gjøre rede for at det er sendt på en forsvarlig måte, ligger ansvaret hos deg. Derfor er det veldig viktig at du har oppgitt riktig adresse.
Tariffmessig salær er en lovfestet sats inkassoselskapet har lov til å belaste kunden for å inndrive et krav. De maksimale satsene er lovregulert i Inkassoforskriften, utarbeidet av Justisdepartementet. Har du ytterligere spørsmål, ring inkasseselskapet du har fått faktura fra.
Hvis du lar være å betale en regning innen fristen, vil du normalt få en betalingspåminnelse i form av en purring som du har 14 dager på deg til å betale. Men etter hvor mange purringer blir beløpet sendt til inkasso?
Om du ikke betaler purringen innen fristen, vil du motta et inkassovarsel. Dette er som navnet tilsier bare et varsel og ikke et krav. Du har da 14 nye dager på deg til å betale det du skylder. Klarer du ikke å betale da heller, vil fakturaen bli sendt til inkasso.
Helt konkret får du da to purringer etter at en regning ikke har blitt betalt innen fristen: en betalingspåminnelse og en inkassovarsel. Dersom beløpet fremdeles ikke er betalt, går det videre til inkasso.
Når saken har gått til inkasso, vil du få en skriftlig betalingsoppfordring i posten fra et inkassobyrå. Hvis du ikke betaler da er neste steg rettslig inndriving. I tillegg vil du bli registrert som en dårlig betaler hos kredittopplysningsbyråene og få en betalingsanmerkning knyttet til navnet ditt. Med en betalingsanmerkning kan du få avslag om du søker om lån, forsikring eller mobilabonnement.
Les hvor lenge en betalingsanmerkninger blir stående.
Hva bør jeg gjøre?
Du bør betale det du skylder før saken går til inkasso. Da unngår du også forsinkelsesrenter og innkrevingskostnader som gjør at beløpet du skylder blir høyere. Kan du ikke betale, er det viktig at du tar kontakt med kreditorene og inkassobyrået, slik at dere sammen kan komme frem til en løsning, som for eksempel en nedbetalingsplan. Ærlighet varer lengst, og de setter stor pris på at du viser at du ønsker å gjøre opp for deg.
Kan man se purringer og inkassovarsler i nettbanken?
Nei, purringer og inkassovarsler mottar du skriftlig i postkassen din.
Selv om det er flere mange purringer igjen til beløpet blir sendt til inkasso - kontakt banken ved problemer!
Hvem kontakter du hos re:member hvis du ikke kan betale? Selv om du vet hvor mange purringer du får før beløpet blir sendt inn til inkasso, og det er flere purringer igjen, så lønner deg seg å betale beløpet man skylder så fort som mulig.
Har du problemer med å betale en faktura fra re:member, ta kontakt med kundeservice via telefon eller i nettbanken, så vil vi forsøke å hjelpe deg.
re:member tilbyr utlånsprodukter som kredittkort og forbrukslån. Entercard Norge, filial av Entercard Group AB (organisasjonsnummer 919 061 545) står bak re:member.
Adresse: Dronning Eufemias gate 6B, PB 6783, St. Olavs Plass, 0130 Oslo
re:member kredittkort: Eff. rente 30,33 %, 15 000 kr o/ 12 mnd. Kostnad 1 717 kr. Totalt 16 717 kr.
re:member forbrukslån: 175 000 kr o/ 5 år nom. rente 12 % / Eff. 13,58 %.
Kostnad 62 855 kr. Totalt 237 855 kr.